Odiseea melcului

De mult ma batea un gand, dar tot incercam sa-i atribui explicatii cat mai rationale, astfel incat sa merite investitia, dar in acelasi timp sa fie si justificata. Da, intr-un fel se poate spune ca am imbatranit un pic, recunosc, iar necesitatea confortului in iesirile de lunga durata in mijlocul naturii se face din ce in ce mai simtita.

Cand esti singur, tu si masina, lucrurile sunt mult mai simple, si treci mult mai usor peste inconveniente, practic ajungi sa nu le consideri inconveniente, dar cand ecuatia se complica la nivel de familie, adulti si copii, atunci incepi sa cauti solutii pentru a-i multumiti pe toti, inclusiv pe tine insuti.

Astfel, solutia pe care am decis sa o testez a fost... o rulota. Si am plecat in lume sa o caut.

Chiar daca Germania este mai aproape, fiind oarecum mai comod datorita drumului mai scurt, Olanda ramane patria mama a rulotelor in Europa, destinatia finala a fiind un parc industrial, situat la aproximativ 45 km nord de Amsterdam.

Sunt parcuri cu rulote de vanzare si in Romania, dar aveam sa constat, atat cat am avut rabdare sa investighez, ca oferta este extrem de limitata, iar modelele disponibile sunt de generatie veche si foarte veche. O alternativa este sa ceri unui parc sa-ti aduca rulota pe care ai vazut-o (si ti-a placut) pe internet, dar scepticismul nu mi-a permis sa recurg la o astfel de varianta, evitand sa achizitionez un lucru, bazandu-ma doar pe cateva poze si promisiuni.

Astfel, obisnuit cu dorul de duca, nu am avut nicio retinere sa parcurg impreuna cu Razvan cate 1250 km pe zi pana am ajuns in Tara Lalelelor.

Weekend fiind, ne-am rezervat o zi de relaxare pe strazile cochete ale Amsterdamului, marginite de cladiri cu o arhitectura impecabila si canale cu diferite ambarcatiuni colorate.

Ne-am rezervat si o noapte pentru Red Lights District, dar de aici nici nu am poze, nici nu povestesc, pentru ca... what happens in Amsterdam, stays in Amsterdam :).

Revenind... sa nu uitam de ce am plecat de acasa.

Luni, la prima ora, am intrat intr-o zona, flancata de parcuri cu rulote si autorulote, cu zecile in fiecare parc. Erau atat de multe si diversificate incat aproape ma cuprinsese o stare euforica. Am tras adanc aer in piept si am inceput sa le sortez dupa criteriile stabilite anterior. Plecasem de acasa cu un minim de informatii despre ce ar trebui sa urmaresti atunci cand achizitionezi o rulota. Din zecile, poate sutele de modele vazute pe internet, imi stabilisem si cateva marci de interes.

Nu am experienta si nici pe departe nu sunt in masura sa dau sfaturi la acest capitol, dar voi detalia putin modul in care am achizitionat rulota, poate pe viitor va ajuta si pe altcineva, avand in vedere ca eram la prima achizitie de acest fel, insotit de o persoana asemenea mie.

Consider ca cel mai important lucru este sa se clarifice criteriile de achizitie, in functie de necesitatile si dorintele fiecaruia. In cazul meu, rulota urmand sa fie folosita de 4 persoane, m-a interesat in mod deosebit distributia paturilor/canapelelor, baia cu dus si separat chiuveta pentru igiena, functionalitatea tuturor echipamentelor si integritatea sistemelor, ergonomia spatiului interior si nu in ultimul rand conditia generala a rulotei, care trebuia sa fie una foarte buna, avand in vedere bugetul care il stabilisem.

Bineinteles ca aceste criterii se pot dezvolta in liste foate lungi de particularitati ce trebuiesc urmarite la achizitie, liste care se gasesc pe internet sub diferite forme, mai mult sau mai putin complete. In cazul meu, care m-am trezit inconjurat de cateva sute de rulote, mi-a fost imposibil sa urmaresc toate aceste particularitati, asa ca m-am axat pe cele esentiale, eliminand astfel o buna parte din rulotele disponibile.

Cel mai dificil mi-a fost sa ma hotarasc la o marca, pentru ca in final la asta se ajunge, cu atat mai mult cu cat, lista de acasa cuprindea mai multe marci de interes. Aici mi-au fost de mare ajutor dealerii olandezi carora le-am cerut sa-mi faca o ierarhizare a producatorilor de rulote, si am fost placut surprins ca 90% din ei aveau acelasi clasament. Astfel, in momentul cand urmaream o singura marca insotita de criteriile de mai sus, cautarea a devenit obiectiva iar eu ma puteam concentra mult mai bine pe punctele de interes.

Confirmarea finala, ca oamenii au fost cinstiti, a venit in momentul in care am intrat intr-un parc cu aproximativ 40 de rulote, care nu aveau preturi pe ele, ci buline cu numere. M-am gandit atunci, ca undeva la receptie exista o lista a numerelelor insotite de specificatii si preturi. Surpriza... nu exista. Pentru ca niciuna nu era de vanzare, erau doar depozitate de proprietarii care nu aveau suficient spatiu acasa... asadar nimerisem intr-un... garaj, un mare garaj. Cand am vazut ca 90% din ele purtau emblema producatorului pe care ma setasem, atunci m-am revigorat instantaneu, pentru ca deja trecuse trei sferturi din zi.

Acum puteam numara pretendentele pe degetele de la o mana, singurul criteriu de departajare ramanand negocierea, cine avea sa fie cel mai flexibil, era castigator, iar eu un cumparator fericit.

S-a ales castigatoarea, iar la finalul zilei am batut palma, urmand a doua zi sa se faca livrarea, dupa montarea catorva accesorii pe care le-am considerat necesare.

Desi Amsterdamul era la 45 de kilometri de noi, am ales sa innoptam pe malul Marii Nordului si am mers ca bezmeticii in cautarea versiunii de plaja salbatica Vadu, dar in maniera... made in Holland.

Mda... Ce pot spune?! Pe langa faptul ca era fabulos sa observi cum nivelul marii era peste nivelul terenului de dincolo de imensul dig de aparare.

Panorama catre Petten si Marea Nordului - click pe imagine pentru rezolutia maxima.

Totul dalat, pietruit, piste pentru bicicleta, bancute, scari de acces. Complet departe de ceea ce imi imaginam ca o sa vad atunci cand urcam curios digul dinspre uscat.

Digul, o constructie hidrotehnica fabuloasa! Cand ma aflam la baza lui pe uscat nu auzeam decat foarte vag vuietul marii, nu simteam aproape deloc briza ei, nu o vedeam sub nicio forma. Stiam ca este dincolo de dig, dar efectiv, fizic, aproape ca nu o puteam simti.

La baza digului dinspre mare, eram cu totul intr-o alta lume.

O lume unde exista doar marea si atat. Unde nu puteam sa simt nimic altceva, decat... marea.

Este adevarat, nu avea nimic din perceptia mea asupra salbaticului, dar avea o frumusete, un misticism aparte, care a reusit sa ma tina tintuit acolo cu ochii in larg pret de cateva ore.

Nu stiu daca intreaga coasta era astfel amenajata, dar asa arata locul unde nimerisem, de-a lungul unui mic orasel, numit Petten. Departe in zare, in largul marii, peste puterea obiectivului meu, se zarea minuscul un camp imens de turbine eoliene ce rasarea din apa.

Asteptam cu nerabdare urmatoarea zi...

Agatam noua jucarie de masina si parasim soselele inguste, intortochiate, pline de gropi si prost semnalizate ale Olandei in goana catre casa. Lasand gluma deoparte, dintre toate tarile prin care am trecut, Olanda are cea mai complexa si impecabila infrastructura rutiera... si nu numai.

Avand in vedere neconcordantele si ambiguitatile din legislatia rutiera romana privitoare la capitolul tractare remorci, pe langa faptul ca vehiculele tragatoare pe care le posed au masele maxime autorizate capabile sa incarc jumatate din lucrurile din casa, am adaugat rapid permisului de conducere categoriile BE si B1, am agatat rulota... un Fendt Saphir 470 TFB din 2002, traversand Dobrogea in drumul spre Vadu, spre Marea Neagra.

Am prins ultimele raze de soare, exact cat sa termin instalarea.

Apoi noaptea ne-a acoperit cu perdeaua sa de stele.

Mi-am pregatit lanseta.

Si am asteptat rabdator sa prind luna.

Care a aparut cu o explozie de lumina.

Pana cand pescarusii au adus soarele de dimineata.

Asa se vede rasaritul la Vadu din pat. Ce ciudat imi suna... pat, la Vadu!!

Sau asa...

Sau asa...

Si asa incepe o zi buna.

Care obligatoriu include si o balaceala buna.

Acolo, intr-un loc care a intrat de mult in sufletul meu, Vadu. Doar acolo.

Bun. Evidet ca exista o diferenta imensa intre cort si rulota, oricine poate constata asta, nu pe acest aspect vreau sa insist, reiese inclusiv si din imaginea de mai jos, desi acolo e o cabina de dus externa. Trecand peste diferentele de forma, dimensiune, transport, costuri si destule altele, vreau sa punctez ideea de confort.

Faptul ca in cativa metri patrati mobili ai tot confortul ce depaseste cu mult ceea ce iti poate oferi o camera a unui hotel mediu si peste mediu, te face sa te indragostesti iremediabil de acest stil de a-ti petrece timpul liber in mijlocul naturii nefiind privat de niciuna dintre rutinele tale zilnice privitoare la igiena si confort. Cel putin cu mine asa s-a intamplat. Iar cel mai mult m-a bucurat cand fenomentul a atins ireversibil intreaga familie.

Faptul ca portbagajul masinii ramane gol, iar tot echipamentul de campare, scaune, mese, umbrele, sezlonguri, hamace, imbracaminte, incaltaminte, alimente, diverse recipiente, si multe altele, dar absolut toate cele necesare, au locul lor foarte bine structurat in nenumaratele compartimente si spatii ale rulotei, pe mine ma face extrem de fericit. Tot spatiul de sub pat este un imens portbagaj cu acces atat din interior cat si din exterior.

Pentru zilele foarte calduroase sau cele cu precipitatii exista o marchiza foarte practica si usor de instalat, operatiune care nu dureaza mai mult de 5 minute. Iar pentru sederile de lunga durata, rulota are in dotare un cort de mari dimensiuni, practic inca odata volumul rulotei.

Parcarea sau camparea in locuri foarte inguste nu reprezinta o problema deoarece rulota este dotata cu sistem de miscare independent din telecomanda, mover - Move Control, alimentat la 12V cu baterie proprie. Astfel odata decuplata de autovehicul si cuplat mover-ul, prin simpla actiune a telecomenzii se poate deplasa in toate directiile dorite, prin miscari foarte precise.

Bucataria este complet utilata cu blat de lucru, plita pe gaz cu trei arzatoare si chiuveta cu apa rece si calda, ambele avand capace de protectie din sticla tratata, apoi frigiderul cu congelator (cu trei sisteme de functionare: 12V, 220V si gaz), sistemul de iluminat, cuptorul cu microunde, diversele spatii de depozitare a celor necesare si a alimentelor. Toate acestea, din materiale de calitate si atent finisate, in asa fel incat sa nu simti vreo diferenta comparativ cu bucataria de acasa.

Patul matrimonial este fix si de dimensiuni normale, fiind extrem de confortabil. Sistemul audio si televizorul pe suport pivotant (se poate privi fie din dormitor, fie din locul de luat masa) vin in completarea atmosferei familiale. Printr-un perete mobil, dormitorul se poate izola complet de locul de luat masa, devenind astfel doua incaperi distincte. Toate geamurile sunt prevazute cu perdele, draperii, plase pentru insecte si jaluzele opace cu folie de aluminiu pentru obturarea luminii si respingerea caldurii. Asemenea sunt si trapele de aerisire si usa de acces.

Am vrut in mod deosebit, tot in ideea sporirii confortului, ca chiuveta pentru igiena sa fie separata de grupul sanitar, astfel evitandu-se blocajele sau asteptarile la baie.

Grupul sanitar este compus din caseta de toaleta Thetford cu acces din exterior si cabina de dus cu apa rece si calda. Dusul este montat astfel incat cu mare usurinta se poate folosi si in exteriorul rulotei atunci cand temperatura de afara permite. In cutia cu accesorii mai exista un dus de 12V de exterior, independent de rulota.

Locul de luat masa gazduieste cu mare lejeritate 4 persoane, la nevoie si 6, iar pe timpul noptii, atunci cand este necesar se transforma, in cel mult 30 de secunde, intr-un pat foarte confortabil pentru doua persoane. Am schimbat intreg sistemul de iluminat din interior si exterior pe LED, rulota avand doua sisteme independente 12V si 220V.

Pentru noptile friguroase de la munte exista sistemul de incalzire pe gaz si ventilatie a aerului clad Thruma Vent, care in cel mult cinci minute aduce temperatura interioara la peste 20 de grade.

In compartimentul exterior din fata rulotei este spatiu suficient pentru cele doua butelii cu GPL dar si diverse alte accesorii indispensabile camparii. Tot aici, la loc de cinste, sta o mica bijuterie pe care cu greu m-am indurat sa o cumpar dintr-un mall enorm de accesorii pentru camping din Olanda, gratarul multifunctional Cadac Safari Chef pe gaz. Daca la inceput eram ezitant la ideea de gratar pe gaz, recunosc ca dupa prima utilizare m-a cucerit definitiv. Curat, ingrijit, fara fum, fara sa te intoxici, fara jar sau cenusa, fara zeci de minute de asteptare pana se face jarul si alte zeci pana prajesti carnea. O scanteie, in 5 minute se incinge si datorita dispersorului de caldura in alte 15 - 20 minute ai pregatit cina. Il ador.

O alta bijuterie care iti acorda independenta totala, mai ales in iesirile off-camping, este generatorul Kipor IG 2000, de 2000W (sau altceva similar, dar nu ieftin), capabil sa tina in spate toate consumabilele din rulota, inclusiv daca acestea functioneaza simultan. Este robust, relativ silentios si elibereaza o tensiune foarte stabila, protejand astfel intreaga aparatura electronica si electrocasnica. Un accesoriu indispensabil in off-camping care este indicat sa fie unul de calitate.

In linii generale cam acestea sunt specificatiile. Fireste, optand pentru o rulota de generatie mai apropiata de anul curent, am fost scutit de bataile de cap care mi le-ar fi adus o rulota cu 20 de ani in spate. Totul functioneaza, iar conditia generala a rulotei este cel putin decenta.

In ce priveste comportamentul pe sosea in timpul deplasarilor, sistemul de remorcare si franare AL-KO isi merita toate laudele, rulota fiind foarte stabila si urmarind precis traiectoria masinii. Greutatea de 1050 kg, respectiv 1300 kg incarcata si pregatita de drum, nu ridica nici cea mai mica problema, nici Nissanului Patrol 2.8L MT, nici Toyotei Hilux 3.0L AT, ambele zburdand pe asfalt cu rulota in spate, indiferent daca este rampa sau panta, indiferent de gradul de inclinare al acestora.

La Toyota se simte balansul putin mai accentuat datorita faptului ca este mai usoara pe spate, in schimb sprintul in depasiri cu rulota in spate este fenomenal precum si urcarile serpentinelor montane, la Nissan aproape ca nici nu exista balans, ba dimpotriva este mai stabil pe asfalt cu rulota decat fara (asta din cauza faptului ca Patrolul nu mai are barele stabilizatoare fata/spate), in schimb depasirile trebuiesc pregatite cu mai multa atentie demarajul fiind mai lent.

Desi teoretic manevrele cu rulota, de genul, intoarcere, mers inapoi, par simple si intuitive, in realitate lucrurile inclusiv manevrele, sunt pe dos, ceea ce necesita o oarecare pricepere, rabdare si atentie pentru un lucru bine facut. Pentru evitarea situatiilor neplacute intai trebuie studiat spatiul si terenul pe care se intentioneaza sa se execute manevra, ulterior trecandu-se la fapte... aveam sa constat pe propria piele :).

In concluzie, inconvenientul (care dispare dupa primii 10 km parcursi) de a tracta o rulota dupa tine este lovit total de nulitate la capatul drumului, cand ai campat si te bucuri de acele clipe fara nici o alta grija (O sa ploua!? Va fi frig la noapte!? Arde soarele!? Unde fac un dus!? Berea nu e rece!? Spala tu vasele cu apa rece! s.a.m.d)

Te cam doare-n basca, gen:

La selfie trebuie sa te uiti in oglinda, nu? Deh, nu-s obisnuit cu genul asta de fotografie, dar cred ca ma obisnuiesc cu genul asta de plimbarici in natura :).

Si...astfel incepe o altfel de aventura. Wildstate Nomad Adventure.