Lupul Alb

Prolog:

Protagonistul prezentei povesti este:

Nissan Patrol 4x4 GR Y60 aka The White Wolf

Clasa: Full Size Off-Road Vehicle
Fabricatie: 1996
Rulaj: 150,000 km (preluat in 2012)
Transmisie: Manuala 5+1
Putere: 116 CP (85 kW)
Cilindree: 2826 cm3
Motor: Turbo Diesel (RD 28T) cu 6 cilindri in linie
Tractiune: 4WD (2x4, 4x4 High, 4x4 Low)
Tren rulare: Punti rigide fata/spate cu suspensii pe arcuri elicoidale
Diferentiale: Fata / Spate (Blocabil)
Culoare: Alb (Portocaliu si Negru)
Caroserie/Usi: SWB (Short Wheel Base); 2/3
Fabricat/Inmatriculat: Japonia / Romania

Inainte de a pune pe o lista lucrurile care le consideram necesare pe masina, le-am reanalizat pe cele carora le-am simtit lipsa in timp si care acum nu mai trebuiau omise. Astfel, ideile de baza au fost definitivate si coroborate reciproc urmand pe parcurs sa ne insusim mici ajustari numai daca situatia o impunea. Nici nu am apucat sa desfac primul surub caci, imaginea finala era deja zugravita in minte si in Photoshop, lucru care a ajutat considerabil, mai ales la economisirea timpului care, in cazul nostru, era foarte limitat si pretios.

Anumite aspecte, precum montarea suspensiei, a snorkel-ului, instalatia electrica auxiliara, aplicarea vopselelor si tratamentelor, le-am incredintat din start unor oameni specializati si rutinati in astfel de operatiuni cu increderea ca lucrarile se vor inscrie in standarde riguroase si se vor finaliza in graficul de timp stabilit, ceea ce spre bucuria mea s-a si intamplat.

Aspectul cel mai delicat si laborios l-a reprezentat proiectarea si executarea accesoriilor metalice (bara fata/spate, praguri, portbagaj, scuturi, etc), dar mai ales alegerea omului capabil sa realizeze aceasta sarcina la nivelul solicitarilor si intr-un timp decent.

Cu unii am purtat discutii, cu altii discutiile s-au concretizat in oferte dar nu in acea maniera concisa pe care mi-as fi dorit-o si iarasi aveam acel sentiment de neincredre si nesiguranta si nu mai voiam sa repet sub nicio forma experienta traita cu pregatirea Patrol-ului Y61.

Astfel impreuna cu Razvan am luat hotararea sa proiectam si sa executam singuri toate accesoriile, dar absolut toate, sa materializam orice idee care tinea de accesorizare.

El stie sa taie si sa sudeze, eu stiu sa masor si sa desenez, el stie sa manevreze tot felul de unelte, eu stiu sa-i dau idei ca sa aiba ce sa faca cu uneltele si lucrurile astea ne-au dat curaj sa incepem.

Am lucrat doar dupa amiezile in timpul liber dupa slujba, fara weekend-uri, am mai sarit unele zile, am plecat fiecare din noi in vacanta si cred ca ne-am incadrat in aproximativ trei luni calendaristice, fie, trei luni si jumatate.

Pe masura ce finisam o piesa o trimiteam la vopsit sa economisim timp.

Tot in aceasta perioada in paralel s-au facut si celelelate lucrari, modificari si achizitia diferitelor lucruri ce urmau sa se monteze pe masina astfel incat spre final sa le putem comasa.

Din fericire toate acestea ne-au reusit, nu fara truda, dar am reusit impreuna.

Exterior:

Practic nu cred ca a ramas vreun centimetru patrat din exteriorul masinii neatins, dar pentru o lecturare facila o sa le impart pe categorii de lucrari. Astfel:

Caroserie, culoare si design:

Recunosc ca in prima secunda cand am vazut masina atat de mare si atat de alba am fost putin sceptic in privinta culorii iar primul gand a fost "ii schimb culoarea". Apoi, dupa cateva ore cand am inceput sa ma obisnuiesc cu albul m-am relaxat gandindu-ma ca trebuie sa existe o solutie si pentru alb, asa cum exista o solutie pentru orice.

S-a trecut la analiza caroseriei centimetru cu centimetru si spre norocul meu au fost foarte putine zonele unde a trebuit intervenit astfel taindu-se si inlocuindu-se tot ceea ce avea intr-un mod pronuntat amprenta timpului. Am hotarat linia de taiere a caroseriei in partea inferioara si a intrat la vopsit integral.

Am ales cea mai calitativa vopsea pe care o puteam achizitiona din Romania, DuPont(c) - Cromax(tm) si am optat pentru acelasi alb dar de data asta dandu-i o nuanta mai calda decat cea originala, foarte discret spre galben-bej evitand astfel albul pur sau cel polar-albastru. Dupa cel putin zece variante de design testate in Photoshop m-am decis asupra celei care se afla in momentul de fata pe masina iar culorile portocaliu si negru ce definesc liniile longitudinale ale masinii si capotei au fost aplicate in straturi cu aceeasi vopsea DuPont, renuntand la autocolant.

Toate accesoriile din plastic ale caroseriei, overfendere, grile de aerisire, carcase oglinzi, ornamente aripi spate au avut parte de acelasi tratament inclusiv grila frontala unde am preferat sa pastrez nuantele originale mai putin in zona farurilor unde am optat pentru negru in loc de gri pentru a mari contrastul.

Pentru discretia bagajelor dar si pentru un contrast pronuntat pe suprafata vitrata a masinii s-a aplicat folie 3M, cea mai inchisa nuanta pentru spate iar pe geamurile portierelor nu am insistat foarte mult avand nevoie de vizibilitate. Pe portiere s-au montat paravanturi, dar acel model delicat, ingust si foarte putin evazat astfel incat atunci cand masina este privita frontal sunt insesizabile.

Bineinteles, la final, s-au aplicat nelipsitele inscrisuri si logo-uri WILDSTATE :).

Accesorii (Snorkel, Parasolar, Canistre):

Am mers pe varianta China Snorkel in defavoarea Safari Snorkel atat pe considerente materiale in sensul ca nu eram dispus sa dau banii pe un Safari dar si din experienta cu Y61 unde acelasi snorkel produs in China a rezistat cu varf si indesat la toate loviturile la care a fost supus. S-au facut modificari asupra carcasei filtrului de aer, s-a montat snorkel-ul si arata foarte bine.

Totodata snorkel-ul serveste perfect ca masca pentru cablurile ce alimenteaza sursele de iluminat montate pe portbagaj si, desi spatiul ramas pana la stalpul caroseriei este foarte mic, s-au facut artificii si s-a pastrat antena radio originala a masinii pe pozitia initiala.

Pentru un aspect compact intre portbagaj, proiectoare si parbriz s-a montat un parasolar din fibra care la randul sau a fost vopsit in negru pentru a inchide unitar zona culorii negre din partea superioara a masinii.

De la bun inceput am horatat ca rezerva nu va mai fi pe usa spate in primul rand datorita faptului ca dimensiunile de 33'' acopereau mai bine de jumatate din suprafata vitrata incomodand radical vizibilitatea care deja avea putin de suferit din cauza foliei 3M aplicata, dar nici nu ma incanta ceea ce vedeam cand nu aveam nimic pe usa asa ca prima varianta de canistra am proiectat-o 3D avand sectiunea longitudinala in forma de arc de cerc.

Nu arata rau simulata pe masina, era limpede ca era ceva inedit, dar in final am ramas la design-ul canistrei clasice de 20 de litri, iar, fiindca spatiul era generos, mi-am permis doua bucati, glumesc, una ar fi aratat ciudat.

Pentru fixare s-a folosit suportul original de roata de rezerva cu modificarile ce se impuneau si bineinteles ca am schimbat culoarea canistrelor intr-un verde inchis agreabil cu suportul vopsit in negru. Pentru utilizarea facila a lichidelor ce le vor umple, motorina, benzina, apa, bere sau vin, s-au montat in partea inferioara a fiecarei canistre si cate un robinet, unul rosu si unul albastru ca sa nu se confunde spritul rece de vara cu vinul fiert de iarna :).

Bara HD fata:

La bara fata lucrurile au fost simple pentru ca aveam totul in cap si stiam exact cum va arata inainte de a cumpara primul centimetru patrat de tabla, in schimb, raportat la toate accesoriile metalice pe care singuri le-am confectionat, a fost piesa care ne-a creeat cea mai mare dificultate pe perioada executiei si ne-a consumat destul timp.

Bullbar-ul trebuia sa respecte mai multe paralelisme raportat la linia grilei si capotei, la design-ul grilei, la corpul propriu-zis al barei iar noi, neavand instrumentele necesare pentru a realiza toate acestea, am recurs la metode empirice, pe care nu-mi permit sa le descriu pentru ca sunt comice, dar important este ca rezultatul final a respectat toate cerintele de proiectare impuse. Bullbar-ul serveste atat ca suport pentru numarul de inmatriculare cat si pentru LEDbar.

Desi exista posibilitatea unui design mai minimalist decat atat si chiar mai futurist, s-a optat pentru inchiderea troliului, in favoarea rezistentei piesei ca ansamblu, urmand ca extremitatile sa fie in ton cu bara spate, fiind cilindrice si in linia caroseriei. S-a vopsit cu negru iar pe tangentele opuse caroseriei s-a aerografiat o linie portocalie care sa completeze si sa inchida design-ul portocaliu-negru de pe lateralele masinii.

Bara HD spate:

Bara spate este cea care a avut radical de suferit raportat la proiectul initial, practic ceea ce este acum pe masina nu mai are nimic in comun cu orele de proiectare petrecute in fata Autocad-ului. Neavand la dispozitie un model 3D al masinii pe care sa aplic ideile proiectate, ceea ce visam noaptea construiam ziua din carton la scara 1:1 si aplicam pe masina pentru a avea o perceptie reala asupra volumului.

Am pierdut mult timp pentru ca am plecat din start de la conceptul de bara spate clasica pentru Y60 dar, pana nu m-am resetat si am sters zecile de poze cu modele adunate de pe net, nu am avut o inspiratie concreta asupra minimalismului pe care il doream.

Astfel, dupa montajul troliului in cea mai deschisa maniera posibila, bara spate s-a redus la doua extensii cilindrice ale troliului care urmau linia caroseriei. Asemenea barei fata, li s-au aplicat vopsea negra, iar pe tangentele opuse caroseriei s-a aerografiat cate o linie portocalie care sa completeze si sa inchida design-ul portocaliu-negru al masinii.

Portbagaj HD (Rezerva si Hi-Lift):

Initial am vrut sa optez doar pentru torosuri ca suporti pentru roata de rezeva si proiectoare dar, dupa cateva simulari, am realizat ca aspectul final va fi unul trist si hidos asa ca, am ales constructia unui portbagaj clasic care, in acelasi timp, sa ofere protectie proiectoarelor fata si spate, vopsindu-l cu negru.

Ca element de design, in distantierele ce sustin cadrele portbagajului, s-a decupat textul "PATROL" iar, in ciuda faptului ca locuiesc intr-un oras siderurgic care s-a nascut si a crescut din tabla, acele decupaje le-am realizat, gratie prietenilor, intr-un oras din celalalt colt al tarii, mai exact la Timisoara.

Pentru prinderea portbagajului de caroseria masinii s-au folosit opt suporti Ironman 4x4 foarte estetici, care s-au potrivit perfect, ceea ce ne-a scutit de truda si  bataia de cap  daca i-am fi fabricat noi.

Pe zona din spate a portbagajului s-a montat suportul original al rotii de rezerva, astfel incat aceasta sa se poata fixa cu diferite dimensiuni ale anvelopei, iar pe partea laterala dreapta sunt suportii care fixeaza hi-liftul vopsit putin cu portocaliu, sa rupa amalgamul de linii negre din partea superioara a masinii.

Toate cablurile ce alimenteaza proiectoarele fata si spate sunt in interiorul portbagajului, pentru un aspect ingrijit iar, pe centrul partii din spate s-a montat o lampa suplimentara pentru frana.

Praguri HD:

Pentru praguri am aplicat un design aproape auto impus pentru ca deja barele fata si spate erau definitivate. Sunt cilindrice si distantate de caroserie pana la nivelul anvelopelor iar sub pragurile caroseriei sunt slider-ele de protectie.

Pragurile se prind de sasiu prin intermediul unor suporti cilindrici fixati definitiv pe acesta. Pentru ca suportii sa fie detasabili s-ar fi impus un body-lift de 2-3 cm, aspect la care am renuntat.

Scuturi HD:

Cele doua scuturi de o parte si de alta a traversei centrale a sasiului, s-au montat cu rolul de a proteja cutia de transfer iar, acolo unde existau puncte de intersectie intre cutia de transfer, cardan, esapament si scuturi, fie s-a decupat, fie s-au creat spatiile necesare.

Lumini exterioare originale si auxiliare:

La acest capitol, am tinut mortis sa fac in asa fel incat sa ma pot prezenta la biserica in noaptea de inviere, iar cand preotul avea sa spuna "Sa fie lumina", atunci sa-i arat ca am venit pregatit.

Astfel, becurile cu filament ale luminilor de pozitie fata au fost inlocuite cu LED dar in blocurile de semnalizare fata, spate si aripi au ramas becurile standard, la fel si pentru marsarier, unde tehnologia LED ar fi fost inutila, lumina fiind de slaba intensitate. Luminile de pozitie spate si lumina pentru frana s-au pus in evidenta cu bec LED de culoare rosie de dubla intensitate. Pentru realizarea acestor lucruri s-au schimbat blocurile optice pentru spate cu modelul australian pozitie/frana - marsarier - semnalizare.

Pentru lumina de intalnire s-a montat un kit xenon de 3000K, viziblitatea imbunatatindu-se radical, iar sursele pentru lumina de drum au ramas cele originale.

Pe bullbar s-a montat un LEDbar reglabil in lungime de 52 cm, cu 12 leduri CREE a cate 5W (total 60W) de tip spot, cu o putere de 6100K de productie Ironman 4x4 care, odata pus in functiune, noaptea devine zi instantaneu.

Si pentru a elimina complet problema luminii, pe portbagaj s-au montat patru proiectoare Wesem de 22 cm cu bec LED pentru pozitie, iar pentru lumina de drum s-a instalat cate un kit xenon H3 de 6000K pentru fiecare dintre ele.

Montajul kit-urilor xenon a fost anevoios, fiind spatiile mici, dar rezultatul final s-a incadrat cu excelenta in estetica dorita. Din punct de vedere tehnic si practic, aceste patru proiectoare sunt cireasa dupa tort si asta,  nu pentru ca ar fi montate la inaltime pe portbagaj...

Pe partea din spate a portbagajului s-au montat alte patru proiectoare de lucru Wesem, cu bec standard de 55W, grupate doua cate doua, iar in centrul din spatele portbagajului o lampa suplimentara pentru frana, echipata, de asemenea, cu bec LED de culoare rosie. In colturile din spate ale caroseriei, in partea superioara, s-au montat doua lampi suplimentare pentru semnalizare de mici dimensiuni, prevazute fiecare cu bec LED.

Toate cablurile ce conecteaza sursele exterioare de lumina de intrerupatoarele din interiorul masinii sunt mascate astfel incat aspectul general sa fie unul estetic si curat, iar fiecare dintre ele trec prin relee de protectie, pentru fiecare sursa in parte, pe grupuri de lumini. La interiorul masinii exista patru intrerupatoare on/off individuale pentru fiecare grupa de lumini, oferind un control deplin asupra luminii in functie de necesitati.

Jante si anvelope:

Jantele originale de 15'' s-au reconditionat, vopsindu-se in culoarea caroseriei, iar pentru a completa design-ul general, s-a trasat o dunga portocalie de-a lungul circumferintei exterioare. Inainte de a monta jantele s-a montat un set de flanse distantiere de 30 mm din duraluminiu de inalta calitate.

La alegerea anvelopelor am fost nevoit sa am in vedere aspectul practic pe langa cel tehnic si primordial al off-road-ului, in sensul ca, oriunde voi merge, exceptand Dobrogea, am de parcurs cateva sute de kilometri pe asfalt pana sa ajung la poalele muntilor, asa ca, optiunea mea s-a indreptat, fara ezitare, catre BFGoodrich Mud-Terrain 33/10,5 R15.

O alternativa ar fi fost doua seturi de roti dar, ramane o chestiune de alegere si de viitor.

Suspensii si accesorii:

Nu voi detalia de ce alegerea mea s-a indreptat catre Ironman 4x4, precum, nici nu voi face precizari cu privire la capacitatile altor suspensii de tip Old Man Emu, Tough Dog sau altele si, categoric exclud orice comparatie intre acestea.

Am optat pentru un kit complet de suspensii si accesorii necesare, toate produse de Ironman 4x4, care se compune din:

  • 1 amortizor de directie HD;
  • 4 amortizoare FoamCell lift 50mm;
  • 2 arcuri fata Constant Load 50-110 kg lift 50mm;
  • 2 arcuri spate Performance 0-200 kg lift 50mm;
  • kit coborare cutie de viteze;
  • kit bucsi poliuretan corectie caster 2 grade;
  • bara Panhard fata reglabila;
  • bara Panhard spate reglabila;

Dupa montarea kit-ului de suspensii si a accesoriilor acestuia, deja disparusera problemele aparute din cauza lipsei de spatiu la executia si montarea scuturilor pe sasiu :).

Trolii:

Obisnuit cu robustetea fostului T-Max care nu m-a lasat niciodata, dar receptiv la sfaturi bune, am ales doua trolii marca Kingone TDS 12.0 cu o putere de 12.000 lbs (5.442 kgs), echipate cu cablu de otel in diametru de 9.5mm x 27.4m lungime, unul pentru fata si unul pentru spate. Sunt mari, robuste, frana fiind situata in afara tamburului, iar impreuna cu cablul ajung la 36kg fiecare.

S-au montat patru cuplaje pentru telecomanda, unul in exterior in bara fata, unul in marginea din stanga spate a caroseriei pentru troliu spate, iar alte doua, in interior situate in cotiera centrala pentru fiecare dintre trolii, pentru a fi actionate lejer atunci cand soferul trebuie sa manevreze deopotriva troliul si masina.

Pentru situatii de urgenta s-a montat un contact general in habitaclu, in imediata vecinatate a contactului masinii, care odata actionat, intrerupe sau reda curentul ambelor trolii.

De ce si troliu pe spate? - Pentru linistea si confortul meu. Pentru ca au existat situatii cand o recuperare de 30 de minute s-ar fi terminat in 5 minute daca exista troliu spate, si nu numai...

Sasiu si tren rulare:

Surprinzator pentru varsta lui, sasiul s-a prezentat intr-o forma maxima nefiind necesare decat lucrari de tratament si nu de inlocuire. Foarte putine la numar si pe suprafete mici au fost necesare cateva interventii pentru schimbarea tablei.

Astfel, dupa o curatare riguroasa, s-a aplicat un tratament cu insonor si vopsea pentru absolut tot ce inseamna dedesuptul masinii, iar pe ici colo s-a mai pictat putin cu portocaliu... asa, din obisnuinta. Nu s-a taiat sau gaurit absolut nimic din sasiu, pentru bara fata si spate folosindu-se prinderile originale.

Interior:

Pe langa demontat si monat fiecare bucatica de plastic si mocheta, ocazie cu care s-au curatat fiecare in parte, s-au facut si la interior destule lucruri care merita atentie. Asadar:

Sunet si culoare:

La sectiunea Patrol & Rock'n Roll, dupa indelungi dileme, am optat pentru un Radio CD Player MP3 Kenwood KDC 3057UR la care am conectat un set de difuzoare 6x9'' HERTZ Dieci 690.3 de 180W RMS. Daca la instalarea CD Player-ului nu au fost dificultati, fiind pe format 1 DIN si potrivindu-se perfect in consola centrala a Patrol-ului, cu montarea difuzoarelor lucrurile nu au mai fost asa simple.

Pe partea interioara a caroseriei Y60 SWB nu exista niciun spatiu suficient pentru a monta un set de difuzoare decente. Cele originale (Clarion) din portiere sunt foarte inguste datorita mecanismului electronic care actioneaza geamul, in zona bordului este totul ocupat, iar zonele adiacente triplelor si usilor spate ies complet din discutie, cel putin in ceea ce ma priveste.

Asadar am inceput sa dau viata ideii care se infiripase inainte de a avea difuzoarele, un roll bar care sa sustina incintele difuzoarelor. Si de aici a inceput sa curga o serie intreaga de framantari: ce forma? ce material? rezistenta? si multe altele. In criza de timp si in dificultatea de a gasi omul care sa-l construiasca din metal, aveam nevoie de un material pe care sa-l modelez singur, dupa bunul plac si care sa reziste scopului si, dupa mai multe teste, am ales PVC-ul.

I-am dat o forma, sistemul avand 18 puncte de imbinare, i-am adaugat armatura pentru a-i reduce flexibilitatea si a-l rigidiza, i-am atasat incintele difuzoarelor mochetate din PAL si s-a potrivit perfect acolo unde l-am proiectat. In cateva cuvinte pare simplu, insa realitatea m-a costat cateva zile bune de lucru si teste.

In incinte si in difuzoare s-a montat un sistem de iluminat LED ambiental alb-albastru, conectat la un intrerupator on/off pentru a putea fi pus in functiune cand se incinge atmosfera, eliminand astfel disconfortul de a-l avea conectat continuu.

Comunicatii:

Multumit fiind de fiabilitatea si prestatia statiei radio CB de pe fostul Patrol, am mers din nou cu incredere pe Midland, de aceasta data, alegand un alt model cu difuzor frontal, respectiv Midland Alan 220 cu o putere de emisie de 15W.

Fiind o statie pe format 1 DIN, locul dedicat din consola centrala s-a potrivit ca o manusa.

Pentru a imbunatati calitatea si intensitatea sunetului, am conectat difuzoarele originale Clarion ale masinii la statie, acestea ramanand pe pozitiile lor initiale din portiere.

Antena este Midland S9 Plus si este montata pe portbagaj cu prindere fixa dar cu fluture, pentru a putea fi rabatata la nevoie.

Lumini interioare si accesorii:

In primul rand, pentru optimizarea consumului, a disparut orice urma de bec cu filament si s-a inlocuit totul cu LED. Astfel, iluminatul instrumentelor de bord a devenit mult mai intens, culorile fiind mai placute, pastrand nuantele originale.

In cele doua lampi de deasupra oglinzii retrovizoare si cea din mijlocul plafonului, s-au montat suficiente LED-uri incat, aprinse simultan, observi si scamele de pe scaune, iar datorita faptului ca roll bar-ul obtura zona spate iluminata de lampa din centrul plafonului, s-au mai montat doua lampi LED de mare intensitate pe plafon, in partea inferioara a acestuia, acolo unde erau suportii de prindere a centurilor de siguranta spate.

Astfel, in urma acestei operatiuni, la lumina degajata de cele doua lampi, poti alege lejer boabe de orez in toiul noptii, noroc ca acum il gasesti la market in pungi gata ales.

Cele doua lampi din spatele plafonului sunt actionate prin deschiderea usii spate, montandu-se un intrerupator de usa, ceea ce Patrol-ul nu detinea din fabrica (doar pentru portierele fata), astfel habitaclul se poate ilumina separat. in functie de necesitati, fara a fi constrans ca la deschiderea oricarei usi interiorul sa fie inundat cu lumina.

In portiere, pe partea inferioara a spatiilor de depozitare, s-au montat benzi LED conectate la intrerupatorul de pe stalpul portierei, pentru a asigura o lumina de intampinare atunci cand se urca sau coboara din masina, iar in colturile portierelor s-au montat lampi rosii de avertizare, pentru portiera deschisa, de asemenea, conectate la acelasi intrerupator care comanda lampa centrala din plafoniera.

Unii ar putea aprecia aceste lumini de intampinare drept moft, dar, in trecut, de multe ori le-am simtit lipsa, mai ales noaptea in padure cand trebuie sa cobori din masina si nu vezi unde ajunge talpa bocancului. Apoi pragurile sunt rotunde si negre iar daca sunt umede sau inghetate si ai pus piciorul putin gresit sansele de a ajunge sub masina decat in masina cresc considerabil. In fine, motive pentru a le justifica necesitatea mai sunt, cert este ca dupa montarea lor efectul produs este unul foarte fain si util.

Acestea au fost luminile albe... mai exista o serie de lumini interioare de ambient ce se pot folosi in timpul deplasarii, fara a incomoda soferul si/sau pasagerul si care raspandesc in habitaclu o lumina de slaba intensitate, difuza si placuta.

Pentru a imbina utilul cu placutul si a obtine acest efect, am optat pentru ca cele patru intrerupatoare, montate pe partea frontala a cotierei ce comanda sursele de lumina exterioare, sa aiba protectie transparenta (albastru si rosu) iar joystick-ul de actionare, sa fie prevazut cu LED in culoarea protectiei.

Faptul ca intrerupatoarele nu sunt in campul vizual al soferului sau pasagerului, lumina degajata de acestea nu face decat sa asigure o atmosfera discreta in habitaclu, fara a arunca proiectii pe parbriz sau geamurile laterale.

Daca se doreste mai mult decat atat, exista un al doilea sistem de iluminare ambientala cu LED. in nuante alb-albastru, montat in roll bar si incintele difuzoarelor, fiind comandat de un intrerupator discret on/off, amplasat pe partea frontala a cotierei.

Odata actionat, cea mai mare parte a luminii albastre se raspandeste pe plafon iar, lumina alba pune diafan in valoare zona din spate a masinii. Este proiectat astfel incat, soferul si pasagerul sa nu aibe in campul vizual sau in oglinda retrovizoare niciun LED, ci doar lumina degajata de acestea, astfel, putandu-se utiliza pe perioada deplasarilor, dar, cu precadere, in pauzele de relaxare, cand masina este stationata sau oprita.

Pentru lejeritate si necesitate s-a montat in partea inferioara a masinii, langa usa spate, cea de-a doua priza de 12 volti iar, cablurile de alimentare pentru telefon si tableta, impreuna cu cel audio, pentru auxiliarul CD player-ului, s-au montat si conectat in interiorul bordului, vizibile fiind doar mufele de conectare. Iar pentru situatii de urgenta, exista langa contactul masinii, un contact general cuplat la ambele trolii.

Confort:

Am renuntat la a mai cauta un volan, pentru ca diametrul de 40 cm era destul de greu de gasit si nu voiam unul mai mic, m-am limitat la reconditionarea volanului original, imbracandu-l in piele normala si perforata, in doua nuante negru si gri. Responsabilul acestei operatiuni a lucrat impecabil, rezultatul final fiind peste asteptari.

Epilog:

Scopul a fost pregatirea masinii pentru aventura si expeditii astfel incat sa corespunda tuturor necesitatilor si exigentelor mele. Faptul ca a mai existat o masina inaintea acesteia mi-a fost de real folos atat in clarificarea ideilor precum si in punerea lor in aplicare.

In viitor, mai sunt cateva aspecte pe care le am in vedere, precum diferential blocabil fata, MRL-uri manuale, aer conditionat si alte maruntisuri, de genul inchiderii centralizate din telecomanda sau alarma, spatii de depozitare, dar sunt lucruri care pot suferi amanare. Acum nu sunt conditionat de ele.

Am cautat sa imprim personalitate masinii, sa dau frau liber imaginatiei atunci cand a fost vorba de formele si proportiile accesoriilor, culorile aplicate acestora, cromatica generala a masinii, fortand cu atentie limitele si evitand sa exagerez. Recunosc ca liniile caroseriei Patrol-ului Y60 ofera posibilitatea de exploatare la maxim a creativitatii si mi-a placut aceasta provocare. Nimic nu s-a lasat sau a fost facut la voia intamplarii.

Sunt cativa oameni care mi-au fost alaturi in aceasta perioada si carora vreau sa le multumesc. Sa le multumesc in primul rand pentru ca au reusit sa depaseasca monotonia si rutina activitatii lor si sa inteleaga ca un astfel de proiect il realizezi nu doar uzand de experienta ci si cu pasiune, astfel, Luigi s-a ocupat de schimbarea suspensiilor si montarea snorkel-ului, Adi a insirat, taiat, legat si mufat zeci de metri de cabluri pentru instalatia electrica auxiliara, Marian a finisat, a vopsit si revopsit pana cand culorile au rezonat impreuna, iar Razvan a taiat, sudat si polizat metale pana au capatat forma pe care am dorit-o si nu numai atat. Tuturor le multumesc si ma inclin.

Si de aici povestea Lupului Alb merge mai departe...

Primul film realizat in Dobrogea dupa conversie si accesorizare se poate vizualiza, aici: Calea lupului.

iar aici, in Regasire... este fotografiata masina chiar in primele zile dupa achizitie...